Heldag i hundstallet

16.04.2011 23:51

Idag har vi spenderat hela dagen nere i hundstallet. Vi gick ner vid 11 tiden och stannade till 9 på kvällen. Jag, Lotta, Martin och Oskar hade en otroligt bra dag. Fast självklart bangade pojkarna tidigare än oss! Hur som helst. Idag har jag kört igenom massor.
Vi har tränat på lydnaden. Jag lät för en gångskull bli att peta på massa detaljer och försökte istället lista ut bästa sättet att träna Kiwi på. Eller framför allt, bästa sättet att belöna henne på. Där fick jag många stora insikter och sista lydnadspasset för dagen kändes helt sanslöst bra!
Vi tränade även ronderingar. Det är något som jag tror att hon aldrig har tränat innan, men min kvicktänkta grå avslutade dagen med att rondera jätte fint kring två skul. Jag är förundrad över hur många hjärnceller hon har att investera i träningen, nu när jag skapat en vardag där hon faktiskt kan spara lite på både hjärna och kraft. 
Vi körde också flera skyddspass och det gick super! Vi gjorde strålande transporter, Lotta fick ställa upp som figg och vi klarade av att gå fot i kontrollerade former (UTAN LJUD!) bakom Lotta och både på hennes vänstra och högra sida. Det var jobbigt som sjutton för Kiwi, men eftersom jag mutade henne med bacon tog hon rätt beslut och stannade vid min sida. 
Jag passade också på att träna på snabba lägganden, ligga kvar medans jag tog ett steg åt sidan och sedan få springa iväg i en mini flykt. Vi tränade också en del på släppanden, bevakningar och att kunna sitta tyst och avslappnat ute vid figgen. Hela tiden förvånade Kiwi mig med att lösa uppgifterna hon fick med bravur!
Givetvis får vi anpassa en del då man tränar utan "riktig" figg, men vissa lydnadsbitar inom skyddet går finfint att träna på med Lotta som figg! 
Vi tog också tillfället i akt och tränade lite rapport och herrejösses vad hon skötte sig fint. Hon är verkligen som en helt annan hund. Innan har hon gapat och haft sig så fort det vankats rapport och det har inte funnits en tanke på att ens kunna sitta tyst i fotposition i väntan på att få springa. Men nu har bitarna fallit på plats! Hon var lugn, tyst och fokuserad. ETT ENDA startskall fick jag idag! Ett endaste enda och det var ingenting jämfört med dom startvrålen jag haft innan... Hon sprang med samma tempo ifrån mig som till mig och använde nosen på bästa sätt utan att slå av på farten. 

Jag är så stolt, glad och lycklig! Idag har exakt allting fungerat! Jag har en klar vision för framtiden och har återigen börjat dröma...